La plaça de l'Ajuntament de Benifairó de les Valls acull aquest diumenge, dia 23 de febrer, els actes centrals de la segona edició de la Fira de la Llengua materna, una activitat que té com a finalitat "fomentar i l'ús i la lectura en la nostra llengua, normalitzar l'ús del valencià en tots els à mbits de la societat i, en definitiva, donar suport i valor al patrimoni més important que tenim els valencians i les valencianes, que és la nostra llengua. Un patrimoni cada volta més amenaçat per iniciatives tan reaccionà ries com la mal anomenada llei de llibertat educativa impulsada per la Generalitat Valenciana i que, en definitiva, suposa un atac directe a la llengua pròpia dels valencians i valencianes", explica el regidor de PolÃtica LingüÃstica, LluÃs Lairón.
Les activitats començaren el passat dilluns, dia de 17 de febrer, amb la inauguració de l'exposició 'Nosaltres, les escriptores valencianes en el temps', a cà rrec de la Fundació Full. Aquesta és una mostra que recupera i reivindica el llegat de més de 450 escriptores valencianes, sovint invisibilitzades en la tradició literà ria. Organitzada simbòlicament al llarg dels mesos de l'any i el territori valencià , la mostra presenta autores des del segle XI fins a l'actualitat, destacant-ne la diversitat lingüÃstica, de gèneres i d'estils. "A més de donar a conéixer aquestes veus, l'exposició és una invitació a llegir-les i integrar-les en els plans de foment de la lectura", explica LluÃs Lairón. L'exposició es podrà visitar a la Casa de la Cultura fins al 9 de març, en horari de 8 a 14 hores de dilluns a diumenge i els dimarts i dijous de 17 a 19 hores.
Els actes centrals començaran el diumenge a partir de les 10.30 hores, amb l'obertura de les paradetes a cà rrec de la llibreria Sant Roc i Edicions del Bullent i la venda de lones de la campanya 'Sà al valencià '. A les 11 hores s'organitzaran els tallers a cà rrec de CEVCAM - Escola Valenciana, AGRÓ i ARVASE i l'AFA del CEIP l'Ermita. A les 11.30 hores, l'escriptora i cantautora d'Almenara Eva Gómez oferirà una xarrada-concert en la qual compartirà la seua experiència en la composició de cançons en valencià i la musicació de poemes, abordant les tècniques, les emocions i el compromÃs social i identitari de la cançó d'autor.
A les 12.30 tindrà lloc una de les activitats més interessants de la II Fira de la Llengua Materna, ja que la plaça de l'Ajuntament acollirà la gravació en directe del pòdcast de l'Squad d'À Punt, amb la participació dels influencers Rixi Barberà (@alegriadepoble), Xavi Rico (@apitxat), Alba Castelló (@alba_castello22) i Tà nia López (@tanialopezsegrelles), que gravaran un capÃtol que tractarà sobre la vida als pobles. "Cal destacar que aquestos influencers sumen més de 300.000 seguidors en xarxes socials, fent un contingut de promoció i reivindicació de l'ús del valencià molt popular sobretot entre la gent jove", explica el regidor de PolÃtica LingüÃstica, LluÃs Lairón. Les activitats conclouran a les 14 hores amb el tancament de les paradetes.