Esta setmana s'han iniciat a
l'Ermita de Sant Roc les tasques de recuperació de les pintures ocultes baix
diverses capes de calç, ja que l'edifici ha estat repetidament emblanquinat. I
encara que són diverses les referències bibliogrà fiques que apuntaven a
l'existència d'aquests murals, no va ser fins al 2015, amb l'estudi per a la
tesi doctoral d'Aurora Rubio quan es va constatar que baix les capes de pintura
es troben les restes d'unes pintures d'incalculable valor històric i artÃstic.
La tesi La Pintura Mural Gòtica Lineal a
Territori Valencià . Statu Quo del corpus conegut. Estudi i Anà lisi per a la
Seua Conservació (Universitat Politècnica de València. Departament de
Conservació i Restauració de Béns Culturals
http://hdl.handle.net/10251/59466
,
va ser dirigida per M. Antònia Zalbidea que actualment també porta la
direcció facultativa dels treballs de restauració que està realitzant el
restaurador Andrés Ballesteros.
L'Ermita
construïda al segle XIII pertany al conjunt de temples de la primera època gòtica
de l'arquitectura valenciana, però aquesta compta amb un especial interès, ja
que al contrari que la majoria d'edificis d'aquells temps, aquest no fou
revestit posteriorment amb decoracions barroques.
Els experts assenyalen que urgeix la
restauració, ja que la "templina", aixÃ
com els estrats de calç, estan degradant les pintures originals, transformant
el pigment, que inclús pot passar a convertir-se en pols. I seguint les
directrius dels professionals, després dels estudis diagnòstics pertinents com
son fotografia en diferents bandes de l'espectre i l'anà lisi del materials
pictòrics a través de micro-mostres, es procedeix a la restauració de la
superfÃcie pictòrica a aquest edifici que amb la desamortització del segle XIX
va passar a dependre de l'Ajuntament de Carcaixent, és monument
històric-artÃstic nacional des de l'any 1979 i va ser catalogat BIC (Bé d'Interès Cultural) per la
Generalitat Valenciana l'any 1981.
La intervenció, finançada mitjançant
fons propis, requereix de molta perÃcia
manual i una combinació de mètodes i instrumental d'alta precisió. Les tasques
comencen amb la neteja, recuperant el motiu ornamental i amb aquest
descobriment es podrà dur a terme la reintegració cromà tica de tota la sala a
manera de reconstrucció decorativa fent a continuació tractaments especÃfics de
suport, consolidació i protecció.
LluÃs Candel, Regidor d'Urbanisme, ressenya
"l'extraordinari esforç pressupostari" que ha hagut de realitzar l'Ajuntament
suplint una sèrie de subvencions sol·licitades "que s'han vingut denegant
per part del ministeri per a realitzar les tasques", i al respecte de la
intervenció ja iniciada indica que "La mà xima serà el respecte per l'original,
la reversibilitat i el reconeixement de la intervenció. I es tractarà de dur-les
a terme amb elements tradicionals que respecten l'original tant pictòricament
com materialment".
Pasqual Boqueta, Regidor de Cultura,
comenta que "Es preveu recuperar i descobrir la zona de policromia d'una gran
importà ncia, ja que no es conserven massa pintures murals d'aquest perÃode" i
també incideix en que "Una vegada s'haja dut a terme la restauració de les
pintures caldrà continuar treballant per adequar-se a la conservació
d'aquestes".