Amb motiu del Dia Europeu de les Víctimes del Canvi Climàtic, que se celebra dimarts, 15 de juliol, la Mancomunitat de l'Horta Sud acollirà una jornada que coorganitza amb el grup d'Ambaixadores i Ambaixadors del Pacte Europeu per al Clima i el Comissionat del Govern per a la reconstrucció. Les tres principals associacions de víctimes de la DANA participaran en l'acte institucional que inclou el programa.
El Dia Europeu de les Víctimes del Canvi Climàtic va quedar establit per la Unió Europea en 2023, per les greus inundacions que havien patit diversos països membres eixe dia en 2021. L'objectiu de les celebracions és sensibilitzar a la població i divulgar els efectes, una tasca que s'encomana a Ambaixadores i Ambaixadors, dels quals hi ha 80 a Espanya.
La jornada s'iniciarà amb una excursió amb autobús des de la Mancomunitat, que passarà per alguns dels municipis afectats per la DANA, on alcaldesses i alcaldes explicaran a la comitiva els danys de la catàstrofe, que culminarà en el Port de Catarroja. En el grup viatjaran una vintena d'Ambaixadors i Ambaixadores del Pacte Europeu per al Clima (reconeixement que atorga la Unió Europea) desplaçats des de diferents comunitats autònomes, i també s'ha convidat a entitats ecologistes de l'àrea metropolitana de València com la Coordinadora en Defensa dels Boscos del Túria,Per l'Horta, Limne o Assut.
"És important que no perdem de vista que la DANA que patirem el 29 d'octubre de 2024 és un dels efectes del canvi climàtic. No tenim més que veure les inundacions que s'estan produint, fa un mes a Saragossa, Terol i Albacete, o aquesta mateixa setmana a Texas, o les onades de calor. Negar el canvi climàtic és perillós. Les administracions hem d'actuar en aquest assumpte sense fissures, juntament amb la societat civil", defensa el president de la Mancomunitat, José F. Cabanes.
El programa continuarà en la seu de la institució comarcal. En l'acte central participaran el president de la Mancomunitat, José F. Cabanes; Juan Medina, com a Ambaixador del Pacte Europeu per al Clima a l'Horta Sud; el Comissionat per a la Reconstrucció, José María Ángel, i representants de l'Associació Víctimes Mortals DANA 29-0, la Associació de Víctimes de la DANA 29 d'Octubre de 2024 i l'Associació Damnificats de la Dana Horta Sud València.
Un ampli programa
A continuació, el catedràtic de Sociologia de la Universitat de València i veí de l'Horta Sud Antoni Ariño moderarà una taula redona sobre les conseqüències del canvi climàtic, en la qual participaran la catedràtica de Geografia per la UV, Ana Camarasa, i el seu homòleg de la Universitat d'Alacant, Jorge Olcina.
Per a finalitzar la jornada, la coordinadora a Espanya de les Ambaixadores i Ambaixadors del Pacte Europeu pel Clima, Carmen Marques, moderarà una segona taula redona en la qual participaran els seus companys, entre ells el mateix Juan Medina, o el director de la Fundació Horta Sud, Julio Huerta.