L'Ajuntament de Paiporta ha organitzat una programació especial per a recordar el primer aniversari de la dana del 29 d'octubre de 2024 amb un conjunt d'actes que posen en valor la fortalesa del poble i reten homenatge a les vÃctimes, a la ciutadania i a les persones que van treballar incansablement durant l'emergència.
La programació commemorativa s'estendrà durant dues setmanes i inclourà exposicions, concerts, testimonis veïnals i actes d'homenatge a la ciutadania i a tots els col·lectius que van participar en la gestió de la crisi.
El dijous 24 d'octubre, a les 19 hores, s'inaugurarà al Museu de la Rajoleria l'exposició fotogrà fica la dana a Paiporta, que reuneix una selecció d'imatges que mostren tant l'impacte de les inundacions com la capacitat de resposta i resiliència de la població en els mesos posteriors.
El dissabte 25 d'octubre, a les 20 hores, la plaça Cervantes acollirà un concert extraordinari en homenatge a les vÃctimes. La Banda Primitiva i la Unió Musical de Paiporta uniran les seues formacions en una actuació conjunta on s'estrenarà l'obra El resurgiment d'un poble, composta pel músic paiportà Eduardo Betes.
El dilluns 27 d'octubre, el Museu de la Rajoleria acollirà una sessió de testimonis de veïns i veïnes que van viure la dana i també la històrica riuada de 1957. Serà una oportunitat per a escoltar vivències personals que ofereixen una perspectiva humana i emotiva sobre l'impacte de les emergències viscudes a Paiporta. A continuació, hi haurà una actuació musical de piano.
Finalment, el 2 de novembre se celebrarà l'acte institucional de reconeixements i homenatges a la ciutadania, el voluntariat i els diferents serveis d'emergència que van treballar sense descans durant la crisi. Un moment d'agraïment col·lectiu i de posada en valor de l'esforç comunitari.
L'alcalde de Paiporta, Vicent CÃscar, ha destacat que "este aniversari és un moment per a recordar les vÃctimes amb respecte i per a retre homenatge a totes les persones que, amb el seu treball i solidaritat, ajudaren a alçar el poble en els moments més difÃcils. la dana va marcar la nostra història recent i volem mantindre viva la memòria col·lectiva".
Per la seua banda, la regidora de Cultura, Esther Torrijos, ha subratllat que "la cultura té un paper fonamental en la construcció de la memòria comuna. Per això hem preparat una programació que combina el record amb l'expressió artÃstica i la participació ciutadana. Volem que estos actes servisquen també per a mirar cap avant, amb orgull de poble".
VigÃlia en record de les vÃctimes i dol oficial
Coincidint amb la data de la DANA, el dimarts 29 d'octubre, a les 19 hores, se celebrarà una vigÃlia en memòria de les vÃctimes a l'esplanada de l'Ajuntament. L'acte inclourà tres minuts de silenci, la lectura d'un text, la interpretació d'un quartet de corda a cà rrec de la Unió Musical i la col·locació d'espelmes com a sÃmbol de dol i respecte.
A més, el consistori ha decretat tres dies de dol oficial, els dies 28, 29 i 30 d'octubre, durant els quals les banderes onejaran a mig pal en tots els edificis municipals.