Escultura de Jaume I./EPDATorrent ha celebrat un ple marcat pel
consens polític en el qual s’han aprovat per unanimitat dues iniciatives: la
commemoració de l’Any Jaume I en 2026 i el
reforç de l’estratègia municipal de prevenció i gestió d’emergències. A més, hui l'Ajuntament ha aprovat l'
annex de subvencions nominatives corresponents a l'exercici 2026, que arrepleguen les ajudes directes previstes per a entitats i colectius de la ciutat.
Any Jaume I en 2026
El ple ha aprovat una declaració institucional amb motiu del 750 aniversari de la mort de Jaume I, una figura fonamental en la història valenciana i en la configuració del Regne de València.
El text, consensuat per tots els grups municipals, destaca la importància del monarca i planteja esta efemèride com una oportunitat per a aprofundir en el coneixement del context medieval, difondre el seu llegat cultural i reforçar la identitat valenciana.
La commemoració comptarà amb una programació de caràcter divulgatiu i participatiu, amb activitats culturals i educatives dirigides a tota la ciutadania.
Programació cultural i posada en valor del patrimoni
La Regidoria de Cultura treballa ja en el disseny d’una agenda transversal que integrarà propostes de diferents àrees municipals i recollirà les aportacions dels grups polítics.
A més, l’Ajuntament preveu donar major visibilitat als elements patrimonials vinculats a Jaume I a la ciutat, com l’escultura realitzada per Rafael Pi Belda, per a la qual s’estudia una ubicació definitiva en l’espai públic.
L’alcaldessa, Amparo Folgado, ha destacat que esta commemoració permetrà “acostar la història a la ciutadania i reforçar el coneixement de les nostres arrels”.
Impuls a l'estratègia d'emergències
En la mateixa sessió, el ple també ha aprovat una moció centrada en inversions i accions en matèria d’emergències i resiliència urbana, presentada pel grup socialista i recolzada per tota la corporació.
La iniciativa contempla mesures com sistemes d’alerta primerenca, plataformes digitals de coordinació, sensòrica hidràulica, xarxes de comunicació avançades i simulacres multirisc, amb l’objectiu de millorar l’anticipació i la resposta davant possibles crisis.
Des de l’equip de govern s’ha subratllat que moltes d’estes actuacions ja estan en marxa o formen part de plans estratègics municipals, especialment després de l’experiència de la dana.
Tecnologia i coordinació al servici de la seguretat
L’estratègia municipal es recolza en projectes com el pla 'Torrent Modernitza' o el programa EDIL-DANA, que inclouen la implantació d’infraestructures tecnològiques per al control de riscos i la gestió d’emergències.
Entre les actuacions destaquen la instal·lació de sensors per al monitoratge de cabals, sistemes de comunicació amb la ciutadania, plataformes digitals de gestió i el reforç de la coordinació entre servicis municipals.
En este àmbit, tenen un paper clau el Centre Integral de Seguretat i Emergències (CISEM) i el CECOPAL, des d’on es coordinen les actuacions dels diferents cossos en situacions crítiques.
L’Ajuntament també ha reforçat els recursos destinats a emergències amb nous equips de comunicació per a la Policia Local i Protecció Civil, així com la previsió d’incorporar nous vehicles per a millorar la intervenció en zones rurals.
Paral·lelament, es continua treballant en l’actualització dels plans municipals davant inundacions, incendis i fenòmens meteorològics extrems, així com en la posada en marxa de refugis climàtics i protocols d’atenció a persones vulnerables.
Reconeixement al personal municipal
Durant el ple, el govern municipal ha posat en valor el treball dels tècnics, funcionaris i servicis d’emergència, la tasca dels quals ha sigut fonamental per a impulsar les mesures actuals.
L’alcaldessa ha remarcat que “Torrent no partix de zero” i ha insistit en la necessitat de continuar avançant en prevenció, coordinació i resiliència.
Barranc de l"Horteta de Torrent./EPDA
Comparte la noticia
Categorías de la noticia