S?està elaborant ja la candidatura amb la participació de la Fundació Visit Valencia, Valencia Innovatión Capital, la Delegació d?Innovació, la Direcció General de Projectes i la Direcció General de Discapacitat de l?AjuntamentValència ja treballa ja en l'elaboració de la candidatura per a ser ciutat accessible europea. València es postula com a candidata al reconeixement de ciutat accessible europea, Access City Award EU 2026, el guardó anual amb el qual la Unió Europea reconeix i premia les ciutats que han fet esforços significatius per a millorar l'accessibilitat tant de les persones amb discapacitat com de les persones majors. Es tracta d'uns premis que promouen la igualtat d'accés a la vida urbana i fomenten que les ciutats compartisquen els seus millors pràctiques.
La regidora de Servicis Socials, Marta Torrado, ha presidit la reunió del Consell Municipal de Persones amb Discapacitat, acompanyada pel director general municipal de Discapacitat, Javier Copoví, una trobada en el qual s'ha informat sobre la candidatura. La proposta ha estat elaborada amb la participació de la Fundació Visit València, València Innovatión Capital, la Delegació d'Innovació, la Direcció General de Projectes i la Direcció General de Discapacitat de l'Ajuntament. “No volem ser la millor ciutat del món sinó la millor ciutat per tothom”, tal com ha subratllat Javier Copoví.
Estructura institucional, innovació tecnològica i participació ciutadana
La candidatura s'assenta sobre tres pilars: l'estructura institucional, la innovació tecnològica i la participació ciutadana. En el primer cas, València disposa d'una estructura institucional única, amb una Direcció General de Discapacitat que treballa en l'àmbit de l'Alcaldia, i el suport de sis oficines especialitzades d'accessibilitat, així com la figura de defensora de les persones amb discapacitat i l'acció del Consell Municipal, que té la participació activa del tercer sector.
En segon lloc, se subratllen les importants innovacions tecnològiques que ha implementat la ciutat en este camp, entre les quals la implantació del projecte “Spot4Dis City”, una solució tecnològica de mobilitat sostenible i inclusiva que millora l'autonomia de les persones amb mobilitat reduïda. De fet, València ha estat la primera urbs del món a implementar este sistema Spot4Dis City, que va arrancar al febrer de 2024, amb l'objectiu de facilitar la ubicació de les places PMR (per a persones amb mobilitat reduïda) mitjançant el desenvolupament d'una intel·ligència artificial basada en imatges de satèl·lit, que té el suport de Google.org.
A més, la ciutat ha impulsat l'ús de sistemes de QR Inclusius multipropòsit, especialment en convocatòries festives i culturals, per afavorir la participació en la vida social de les persones amb discapacitat. I, igualment, s'ha impulsat el desenvolupament del programa REDI (Xarxa pels Drets de les Persones amb Discapacitat), un sistema de comunicació directe entre la Policia Local i les associacions de persones amb discapacitat, que afavorirà la formació del cos policial en el tracte i atenció a estos col·lectius perquè cada una d'estes entitats dispose d’un agent de referència a València.
Finalment, s'assenyala el projecte municipal d'habilitació d'un centre d'interpretació adaptat, que s'habilitarà enfront de les Torres de Serrans, perquè les persones amb diversitat funcional tinguen l'oportunitat de conéixer este monument que forma part del patrimoni cultural de la ciutat. Este va ser el projecte guanyador dels reptes GovTech, impulsats per València Innovation Capital per a millorar la vida a les ciutats amb tecnologies innovadores i disruptives.
El tercer apartat de la candidatura fa referència a la importància de la participació ciutadana real en este àmbit i se subratlla la presència de persones amb discapacitat en llocs de lideratge en la gestió municipal. Igualment, es destaca la metodologia de codisseny de les iniciatives municipals per a garantir una major inclusió i sostenibilitat en els resultats.
Més de 122 programes d'inclusió actius
De manera paral·lela, la ciutat disposa de més de 122 programes d'inclusió actius, entre els quals destaquen alguns com els titulats ‘Educar Sense Límits’, adreçat als centres educatius municipals; ‘Per Talent Digital’; ‘La Mare Que Va’ (projecte gastronòmic d'inclusió laboral); o l'App Mobilitat, una aplicació mòbil dissenyada per a millorar l'accessibilitat en la mobilitat urbana... entre d’altres.
La candidatura de València vol el reconeixement internacional de la ciutat per a impulsar el turisme accessible i atraure inversions. València busca consolidar-se com un referent europeu en polítiques inclusives i sostenibles i integra l'accessibilitat com un pilar del pla estratègic de turisme, alhora que es pretén enfortir les xarxes europees. Tal com ha subratllat Paula Llobet, regidora d'Innovació, la delegació de la qual està tramitant administrativament la candidatura, “esta candidatura no és només una oportunitat de reconeixement, sinó la consolidació de la ciutat com a referent europeu en polítiques inclusives i sostenibles”.
Comparte la noticia
Categorías de la noticia