El president de la Mancomunitat de l'Horta Sud, José F. Cabanes, ha reclamat una llei estatal d'abolició de la prostitució que permeta "acabar amb l'explotació que suposa per a dones, xiquetes i xiquets". Aixà s'ha manifestat en l'obertura de les jornades sobre prostitució, una cita de referència d'aquesta institució que se celebra cada any per aquestes dates.
José F. Cabanes ha recordat que "l'Horta Sud és pionera en la lluita contra l'explotació que suposa la prostitució" ja que la meitat dels ajuntaments amb governs de diferents colors polÃtics, té ordenances especÃfiques que han permés establir que "les dones prostituïdes, els xiquets i les xiquetes són les vÃctimes" mentre que "aquells que promouen les xarxes il·legals de trà nsit i tracta, i els consumidors han de ser perseguits".
El president de Mancomunitat ha recordat aixà mateix que Espanya és el tercer paÃs del món en negoci de prostitució, segons l'ONU, "una posició que no podem permetre que es mantinga en un Estat de dret". D'aquà ve que haja reclamat una llei estatal d'abolició de la prostitució que permeta que ajuntaments i forces i cossos de seguretat tinguen més competències i eines, aixà com que hi haja programes de protecció de les vÃctimes.
"En aquest assumpte, hi ha unanimitat als ajuntaments, com ja va quedar de manifest en les jornades de 2024. La Mancomunitat representa a 20 ajuntaments, amb governs de diferents colors polÃtics, i els assumptes tiren avant per unanimitat", ha incidit el president.
Ponències
Les jornades han arrancat amb la ponència de Carla Mercé la Todolella, tècnica de la unitat de coordinació contra la violència de gènere de la Delegació del Govern, sobre els recursos que té l'Estat per a combatre les xarxes i ajudar a les vÃctimes.
A continuació, la magistrada per a temes de violència de gènere del jutjat de LlÃria, Lara Esteve Mallent, ha repassat les conductes que castiga el codi penal ha valorat que "falta posar el focus en els qui estan pagant o els qui estan traficant amb dones", a més d'advocar per una "especialització dels cossos de seguretat per a detectar les situacions de vulnerabilitat" de les dones prostituïdes, de manera que s'evite que, en determinats casos, "s'al·legue el consentiment".
Per part seua, la fiscal Susana Gisbert ha considerat que la prostitució és "un delicte de gènere" encara que la llei no ho contemple, com tampoc considera que la tracta ho és, encara que estiga perseguida. D'aquà ve que ha considerat que "cal fer un pas més" en l'à mbit legal. Aixà mateix, ha reclamat més mitjans i recursos en els jutjats de violència masclista. La també novel·lista ha acabat la seua ponència amb la lectura d'un relat escrit per ella sobre una jove captada amb enganys i prostituïda.
En l'última part del matÃ, s'ha oferit una taula redona de Cossos i Forces de Seguretat de l'Estat integrada per la cap de la UCRIF de la Policia Nacional, Ruth MartÃnez GarcÃa, i la sotsinspectora Alicia Herrero Ortega, aixà com els sergents de la Guà rdia Civil, Gregorio Gutiérrez MartÃnez i Antonio M. Asensio Frases, i l'oficial de la Policia Local de Silla, Raúl Bautista Gabaldón.
Les jornades es reprenen aquesta vesprada amb una taula redona sobre la percepció pública de la prostitució, en la qual participaran l'escriptora i periodista, Carmen Amoraga; la redactora cap de Successos del diari Levante-EMV, Teresa DomÃnguez, i la integrant de Dons de l'Horta Sud, Maria Luisa Bernaldo de Quirós.
"Dones i desastres: de la vulnerabilitat a la resiliència" és el tema sobre el qual aprofundirà Carmen Grau Vila, mentre que Carmen Meneses Falcón i Ana Fuentes Cano abordaran la captació digital de la Joventut. La delegada del Govern, Pilar Bernabé, tancarà la jornada amb una intervenció.
Segona jornada
En la segona jornada, la del 24 de setembre, l'advocada i representant de la Plataforma Estatal de Dones per l'Abolició, Sara Vicente Collado, analitzarà la proposta abolicionista enfront del sistema prostitucional des de l'à mbit local. La catedrà tica de Dret de la Universitat de València, Cristina Guisasola Lerma, i l'assessora jurÃdica del programa Alba, Alicia MarÃn Cortés, analitzaran la lluita contra el trà nsit, del marc estatal al municipal.
Finalment, el catedrátic de Sociologia i autor d'un dels treballs de referència, Antoni Ariño Villarroyo, reflexionarà sobre la prostitució en la Comunitat Valenciana des d'eixa disciplina. La vicepresidenta de la *Diputació de València, Natalia Enguix, clausurarà les jornades.